پیچ آلن باسر یا پیچ سر آلنی

پیچ آلن با سَر که به پیچ سر آلنی نیز معروف است، مانند بسیاری از انواع دیگر پیچ دارای بدنه استوانه ای رزوه دار است. با این تفاوت که یک سوراخ شش ضلعی در سر خود دارد که امکان قرار گرفتن آچار آلن و باز و بسته نمودن پیچ را فراهم می کند. وجود سر آلن خور در این پیچ ها این امکان را فراهم می کند که قابلیت باز و بسته شدن در فضاهای کوچک یا نامناسب را داشته باشد.

موارد استفاده پیچ آلن با سر

پیچ های سر آلنی از جمله اتصال دهنده هایی هستند که قطعات مختلف را به صورت خیلی محکم به هم متصل می کنند و در اتصال هایی که همراه با مهره بسته می شوند از استحکام بسیار بیشتری برخوردارند، همچنین به دلیل استفاده از آچار آلن برای باز و بسته نمودن پیچ که در داخل سر پیچ قرار می گیرد فضای عملیاتی کمتری نصبت به سایر پیچ ها مورد نیاز است. از این رو اغلب در ماشین آلات صنعتی، وسایل نقلیه، تجهیزات راهسازی، تجهیزات مهندسی و … به کار برده می شوند.

مزایای پیچ آلن باسر

  • این پیچ های اتصال دهنده های ایده آلی برای اتصال هایی هستند که فضای دسترسی محدودی دارند. مانند بسیاری از ماشین آلات صنعتی و …
  • باز و بسته کردن تنها با آچار آلن و عدم نیاز به پیچ گوشتی، آچار بوکس و یا انواع مختلف آچار.
  • فضای عملیاتی محدود برای باز و بسته نمودن پیچ آلن با سر نسبت به سایر پیچ ها.
  • در دسترس بودن فضای بیشتر متصل شونده در استفاده از پیچ های سر آلنی.

انواع پیچ های آلن با سر

پیچ سر لبه دار آلنی استوانه ای

این نوع پیچ که دارای سر بزرگ با شکاف عمیق شش گوش می باشند و از محبوت ترین پیچ های آلن با سر است. مواد مورد استفاده در ساخت این نوع پیچ ها معمولاً از فولاد ضد زنگ است و در طیف وسیعی از اندازه ها و ابعاد ساخته می شوند.

پیچ آلن باسر

پیچ آلن با سر دکمه ای

این نوع پیچ سر آلنی، دارای سر گنبدی شکل بوده و دارای شکاف شش ضلعی آلن خور می باشد. پیچ آلن با سر دکمه ای می تواند همراه واشر سرخود نیز به کار برده شود.

پیچ آلن با سر دکمه ای

پیچ آلن مغزی (بدون سر)

این نوع از پیچ های آلن در واقع بدون سر می باشند و محل قرار گرفتن آچار آلن که همان شکاف شش ضلعی می باشد در داخل بدنه پیچ تعبیه شده است. پیچ آلن مغزی را می توان در دسته پیچ های تنظیم نیز قرار داد و بیشتر برای فشردن دو سطح متصل شونده بهم کاربرد دارند.

این پیچ ها در شیرهای مخلوط، چرخ دنده ها و … کاربرد زیادی دارند. برای باز کردن این پیچ کافیست آچار آلن مناسب را انتخاب کنید و در شکاف آن قرار دهید و سپس در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.

پیچ آلن باسر یا آلن مغزی

پیچ آلن با سر تخت

پیچ های آلن سر تخت مانند سایر پیچ های سر تخت هستند با این تفاوت که به جای شیار روی سر پیچ یک فرو رفتگی شش ضلعی قرار دارد. این پیچ هم در اندازه های مختلف و با پوشش های سطحی مانند فولاد ضد زنگ و … تولید و استفاده می شوند.

پیچ آلن باسر تخت

پیچ آلن نیم رزوه

پیچ آلن نیم رزوه نوع خاصی از پیچ است که قسمتی از بدنه آن فاقد شیار های مارپیچ یا همان رزوه می باشد. قسمت بدون رزوه که با توجه به نوع کاربرد آن در اندازه های مختلف تولید می شود بیشتر به عنوان یک محور برای چرخاندن قطعات مختلف یک دستگاه و یا به عنوان شفت برای یاتاقان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ آلن نیم رزوه

پیچ میکرو آلن

میکرو پیچ های آلن، پیچ هایی در ابعاد کوچک هستند که کاربردهایی مانند نمونه سازی، ماکت سازی، سرگرمی و اهداف آموزشی دارند و در تمام انواع ذکر شده پیچ های آلن امکان تولید دارند.

میکرو پیچ ها در کنار میکرو واشرها و میکرو مهره ها نیز استفاده می شوند و امکانات بسیاری از جمله ضد آب کردن محصول تولیدی را فراهم می کنند.

پیچ آلن تورکس (Torx)

در پیچ های تورکس به منظور ایجاد گشتاور بیشتر به جای سوراخ شش ضلعی از سوراخ ستاره ای استفاده شده است. با توجه به سوراخ ستاره ای این پیچ ها کلید یا آچار آلن های شش ضلعی نیز برای باز و بسته کردن این نوع پیچ ها وجود دارد.

پیچ آلن ستاره ای

انتخاب آچار آلن مناسب برای پیچ های آلن با سر

انتخاب اندازه آچار آلن برای قرار دادن در شکاف پیچ و چرخاندن آن کار آسانی است فقط کافیست اندازه درج شده روی پیچ را بخوانید و آچار آلن مناسب برای آن را انتخاب کنید. دسته های آچارهای آلن معمولاً با شماره بندی همراه است. به این صورت انتخاب اندازه آچار آلن مناسب با پیچ آلن کار سختی نیست و زمان بر نخواهد بود.

پیچ آلن با سر
پیچ آلن با سر