اتصال دهنده های مورد استفاده در صنعت خودرو

در صنعت خودروسازی ضروری است که با هر جنبه ای از مشخصات اتصال دهنده های مورد نیاز در ساخت خودرو؛ از جمله نیروی های مختلف گشتاوری که به اتصال دهنده ها اعمال می شود آشنا بود. جنبه های حیاتی در استفاده از پیچ ها؛ از جمله میزان سفت شدن پیچ در محل اتصال، مواردی است که باید با دقت و ظرافت انجام شود.

اصول استفاده از پیچ و مهره ها، بست ها، واشرها و … در ساخت خودرو نیاز به مطالعه جامعی دارد. ما در این مقاله به صورت کلی در این مورد خواهیم پرداخت.

استفاده از چه نوع اتصال دهنده هایی درصنعت خودرو ضروری هستند ؟

اتصال دهنده های مورد استفاده در خودروها؛ غالباً پیچ، مهره و واشر هستند. مهره ها با رزوه های داخلی، اتصال پیچ ها و یا پیچ و واشر را به سطح مورد نظر محکم می کنند. واشرها نیز در صنعت خودرو معمولاً دیسک های کوچک و مسطح با سوراخ هایی در مرکز آنها هستند و از آنها برای نگهداشتن پیچ ها به منظور جلوگیری از نشتی، توزیع فشار و ایمن سازی رادیاتورها استفاده می شود.

بست های پلاستیکی، که اغلب با وینیل ساخته می شوند، از طریق فرآیند قالب گیری تزریقی ساخته می شوند، در حالی که بست های فلزی معمولاً در خط سرد تولید می شوند و برای بهینه سازی استحکام،سفتی و دوام تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند.

فولاد زد زنگ به دلیل استحکام و مقاومت در برابر خوردگی به عنوان ماده ای برای اتصال دهنده های خودرو بسیار ارزشمند است.

بحرانی ترین مسأله ای که باید به آن پرداخته شود

متداول ترین نوع پیچ مورد استفاده در صنعت خودرو، بدون شک، پیچ سر شش گوش است که به دنبال آن گل پیچ قرار دارد. میزان مناسب سفت شدن پیچ در محل مسأله ای بسیار مهم در اتصال های یک خودرو است.

اگر هر یک از آن پیچ و مهره ها شل شود، خودرو با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال؛ شل شدن پیچ در موتور یا در ناحیه گیربکس می تواند از روشن شدن خودرو جلوگیری کند، همانطور که بست های ناپایدار در سیستم تعلیق یا ترمز می تواند منجر به موقعیت های بسیار خطرناک شوند.

سفت کردن مناسب، شما را در برابر خطرات محافظت می کند

باید اطمینان حاصل شود که سطح کشش بیشتری نسبت به ظرفیت بار بست ها برای نگه داشتن سر پیچ ها در نواحی بحرانی وجود دارد. مفاصل باید با سفتی مناسب بسته شوند. کشش ناکافی منجر به ترکیبی از نیرو و ارتعاش می شود که فقط موجب شل شدن پیچ می شود. از طرف دیگر، تنش بیش از حد می تواند به بست آسیب برساند. از این رو، اطمینان از شدت سفت شدن پیچ و مهره ها و ایجاد تعادل مناسب بسیار مهم است.

آیا اصطلاحات «سفت کردن» و «گشتاور» می توانند جایگزین هم شوند ؟

ساده ترین پاسخ “نه” است. هنگامی که از اصطلاح “سفت کردن” استفاده می شود. به فشار وارد شده بر روی قطعاتی که توسط پیچ و مهره بسته شده اند اشاره می شود. زیرا نیروی کششی که با میزان سفت بستن پیچ در ارتباط است، کشش کافی را برای نگهداشتن اجزای خودرو در کنار هم تسهیل می کند. از سوی دیگر، گشتاور به نیروی چرخشی اعمال شده اشاره دارد.

چه چیزی بر تنش ناشی از گشتاور تأثیر می گذارد ؟

برای دستیابی به مقدار مناسب کشش ناشی از سفتی، تکنسین ها باید عواملی را در نظر بگیرند. در ابتدا زمانی که گشتاور، مقاومت بست را در برابر چرخش منعکس می کند، کمی روغن کاری به پیچ کمک می کند تا میزان کشش مناسب را ایجاد کند.

عنصری که اغلب نادیده گرفته می شود که توانایی اتصال دهنده را برای ایجاد کشش کافی افزایش می دهد، یک واشر سخت است. واشر چرخش را میزان می کند. البته باید مطمئن شد که تحت هیچ شرایطی پیچ شل نمی شود.

پیچ آرین، با تجربه بسیار در تولید پیچ، مهره و … صنایع خودروسازی، طیف گسترده ای از اتصال دهنده ها با بالاترین کیفیت را برای شما به ارمغان می آورد. ما با تخصص خود و با بهره گیری از تجهیزات و دستگاه های روز دنیا، نیازهای خاص شما را در صنعت خودرو ارزیابی و درک می کنیم و مناسب ترین پیچ و مهره ها را ارائه می دهیم تا اطمینان حاصل شود تمامی قسمت های خودروی تولیدی به درستی بسته شده و ایمن و مطمئن است.