پیچ استوانه ای

پیچ استوانه‌ای یکی از انواع مختلف پیچ است که شیا‌رهای مارپیچ آن را احاطه کرده است و این شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می‌شود. از پیچ های استوانه ای برای سوار کردن یا اتصال قطعات مختلف روی یکدیگر و نیز تنظیم ( کالیبراسیون) دستگاه‌های صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می‌شود. ماشین‌های ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزار و ادوات جنگی و کشتی‌ها، هواپیماها، ساختمان‌های فلزی، میز و صندلی، ماشین‌های چاپ و ماشین‌ها ریسندگی و بافندگی از مواردی است که در آن­ها از پیچ‌های استوانه ای استفاده زیادی می‌شود. جنس این نوع پیچ­ها می‌تواند از فلز، چوب یا پلاستیک باشد. پرکابردترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد می‌باشد که غالباً از فولادهای کم کربن و کربن متوسط استفاده می­شود. از پیچ های با فولادهای با کربن بالا، فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) در صنایع دریایی، صنایع غذایی و در مکان­های مرطوب، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس و برنج و … استفاده می شود.

پیچ استوانه که با نام پیچ ماشینی یا سرگرد هم شناخته می­ شود، پیچ تمام دنده­ای هست که پرکاربردترین پیچ مورد استفاده در صنایع می ­باشد. این پیچ بدون نوک تیز می­ باشد.

گٌل این پیچ­ ها می­ تواند به صورت سرگرد یا سرتخت یا سرخزینه ­­­ای باشد و جهت اتصال 2 قطعه از پیچ استوانه با مهره استفاده می ­شود.

جنس این نوع پیچ­ ها از آهن و استیل بوده و کاربرد آن­ ها بیشتر در اتصال قطعات پلیمری و چوب می­ باشد. همچنین از این نوع پیچ­ ها در صنعت برق برای تولید انواع کلید و پریز، محافظ چراغ، لوستر و … و استفاه می­ شود و همچنین در صنعت لوازم خانگی نیز از پر کاردترین نوع پیچ­ ها می ­باشد.