بهترین درایو پیچ چیست؟

فیلیپس، شکاف دار، پوزی و تورکس. چرا به انواع درایوهای زیادی نیاز داریم؟

پیچ ها و اتصال دهنده ها در اندازه ها و درایوهای مختلفی ساخته می شوند،  جعبه ابزار یک تکنسین بدون تعداد زیادی پیچ گوشتی و قطعات مختلف برای باز و بسته کردن انواع درایوهای پیچ ناقص است، زیرا برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف، درایوهای مختلفی نیاز است.

اما آیا این موضوع یک مشکل است ؟ و چرا یک نوع درایو برای همه پیچ ها وجود ندارد ؟

امنیت

یکی از مزایای استفاده از درایوهای مختلف و حتی غیر معمول برای اتصال دهنده ها، امنیت بیشتری است که یک نوع درایو غیر معمول می تواند فراهم کند. پیچ ها و بست هایی که بدون ابزار خاص نمی توانند باز شوند، ذاتاً در برابر دستکاری مقاوم هستند و پیچ های امنیتی به طور خاص به گونه ای طراحی شده اند که باز کردن آنها بدون ابزار یا درایو صحیح دشوار است. در واقع جذابیت این پیچ ها در همین است که باز کردن آنها کار راحتی نیست و در نتیجه امنیت اتصال با این نوع درایوها بیشتر خواهد بود.

درایو

طرح های خاص شرکتی

اگر به پیچ ها و اتصال دهنده های مبلمان و تخت های خانه خود توجه کنید متوجه خواهید شد که هر کدام از آنها دارای درایوهای عجیب و غریب و شگفت انگیزی است.در واقع شرکت های سازنده این محصولات این درایوها را برای محصولات خود اختراع کرده اند. در بسیاری از موارد، ویژگی های منحصر به فرد اتصال دهنده ها می تواند نوآوری هایی را در طراحی محصولات و امنیت آنها ایجاد کند. اما در برخی موارد ممکن است مشتریان تصور کنند که شرکت سازنده محصول استانداردهای لازم را رعایت نکرده است. مانند زمانی که شرکت بزرگ اپل بست های پنتالوب ثبت شده خود را همراه تولیداتش در سال 2009 وارد بازار کرد که مورد انتقاد بسیاری از مشتریان قرار گرفت.

با معرفی ابزارهای برقی، طراحی پیچ ها، برای جلوگیری از لغزش درایو از سر پیچ در سطوحی که گشتاور زیادی ایجاد می شود و امکان آسیب به سر بست ها و پیچ ها وجود دارد، از درایورهای بیرونی استفاده شد. آچار های آلن، تورکس و … به همین دلیل تولید شده اند.

در ادامه به رایج ترین درایوهای مورد استفاده خواهیم پرداخت.

درایو شکاف دار (دو سو)

افزایش تعداد شیارهای درایو پیچ ها در طول سالیان مختلف برای ساده کردن فرآیند نصب پیچ ها انجام شده است. همانطور که در شکل زیر می بینید درایوهای معمولی با یک شیار ساده به راحتی به یک پیچ گوشتی آسیب می بینند که موجب سخت شدن کار در بسته یا باز شدن پیچ می شوند. اما وجود  تعداد بیشتری شیار، با شکل های مختلف امکان آسیب رسیدن به درایو و همچنین سخت شدن باز و بسته شدن پیچ را به شدت کاهش می دهد. جالب است بدانید این تکامل درایوها طی 400 سال رخ داده است.

درایو رابرتسون

 

 

رابرتسون درایوی مربعی شکل است که در سال 1908 میلادی اختراع شد. رابرتسون کانادایی پس از آنکه پیچ گوشتی شکاف دارش از سر پیچ لیز خورد و او را مجروح کرد برای جلوگیری از تکرار این حادثه و بهبود آچارها و درایورها، درایو مربعی را اختراع نمود.

درایو رابرتسون برای ایجاد درگیری بیشتر و قوی تر بین پیچ و درایو طراحی شده است، این درایو با یک سوکت مربع عمیق مانع درگیری درایور تحت استرس می شود. به این ترتیب نقاط بیشتری برای تحمل فشار وارده ایجاد می شود و امکان منتقل نموندن نیروی بیشتری از گشتاور تولید شده فراهم می آید که در ابزارهای قبلی این امکان را نداشتند.

درایو رابرتسون یک عیب هم داشت و آن اینکه این پتانسیل را داشت که با سفت شدن بیش از حد، آسیب زیادی به ابزار و پیچ ها وارد می کرد.

درایو شش گوش (آلن)

 

 

درایو شش ضلعی به راحتی قابل تشخیص است و یا نام درایو آلن شناخته می شود. احتمالاً چندین سال قبل از ثبت اختراع آن توسط آلن ( (W.G Allenدر سال 1910 میلادی به شکل غیر رسمی مورد استفاده قرار می گرفته است.اما در اوایل قرن بیستم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت و گسترش یافت.

درایو آلن نیز مانند درایو رابرتسون این پتانسیل را دارد که نیروی گشتاور بیشتری به پیچ منتقل کند و از لغزیدن ابزار رو پیچ جلوگیری کند.

درایو شش پوزی

 

 

درایو پوزی که در سال 1955 میلادی اختراع شد با نام تجاری (Pozidriv) نیز شناخته می شود در واقع نوع پیشرفته تری از درایو استاندارد فیلیپس است.اما تفاوت های ظریفی نیز بین این دو وجود دارد که در مقاله ای دیگر به طور تخصصی با آن خواهیم پرداخت.

درایو شش فیلیپس

 

 

درایو فیلیپس که در سال 1935 میلادی اختراع شد، نوعی درایو صلیبی شکل است و مسلماً شناخته شده ترین نوع درایو در جهان است. درایو فیلیپس دارای سوکت بسیار کم عمق تری نسبت به درایوهای رابرتسون و شش ضلعی است که به درایور این امکان را می دهد که تحت نیروی بیش از حد آزاد شود تا آسیب کمتری به پیچ وارد شود.

درایو فیلیپس به دلیل اینکه در سطوح گشتاور نسبتاً پایین که می تواند باعث لغزش یا گرد شدن سر پیچ شود همیشه مورد انتقاد قرار می گرفته است.

درایو شش تورکس ( Torx)

 

 

درایو تورکس برای بهبود قابلیت های انتقال گشتاور در سبک های قبلی طراحی ساخته شده است. طراحی شش گوشه سوکت تورکس به دلیل افزودن شش گوشه عمیق بهبود یافته در درایو شش گوش است که اجازه می دهد نیرو با زاویه 90 درجه در هر گوشه منتقل شود و توانایی آن در انتقال چرخشی را بسیار بهبود می بخشد. نیروها در طراحی شش گوشه نیز قوی تر و مقاوم تر از درایو شش گوش در برابر گرد شدن است، که باعث می شود درایو تورکس بر روی پیچ های فولادی ضد زنگ سفت نشده ترجیح داده شود.

هنگامی که درایو تورکس در سال 1967 میلادی معرفی شد، ویژگی های محدود کننده گشتاور در مته ها و ابزار آلات نسبتاً رایج بود و مشکلات بیش از حد سفت شدن طرح های سوکت های قبلی را کاهش می دهد. اکنون می توان انتقال گشتاور را به طور ایمن بهبود بخشید، زیرا سطوح گشتاور را می توان با دقت کنترل و از طریق خود ابزار محدود کرد. این پیشرفت در ابزار سازی باعث شد تا طرح ها به حداکثر رساندن گشتاور مانند درایو تورکس پیشرفت کنند.

جالب اینجاست که زمانی که درایو تورکس برای اولین بار معرفی شد، بسیاری به دلیل شکل نامتعارف آن مخالف استفاده از این درایو بوده اند. اما با گذشت زمان آنقدر محبوب شد که در حال حاضر از محبوب ترین درایوهای موجود می باشد.