تفاوت پیچ خودکار و پیچ سر مته ای چیست؟

پیچ های خودکار یکی از رایج ترین اتصال دهنده های صنعتی هستند. و به عنوان اولین محصولات مهندسی اتصال دهنده، مورد استفاده قرار گرفته اند. پیچ های خودکار در ابتدا از فولاد سخت ساخته شده بودند و استفاده از آنها در صنایع مختلف باعث انقلاب صنعتی شد. استفاده از پیچ های خودکار، امروزه هم بسیار رایج است و در حال حاضر در انواع و اقسام مختلف ساخته شده تا برای عملکردهای ویژه اتصال به کار برده شوند.

اصطلاحات مورد استفاده در صنعت اتصال دهنده های تجاری، بر خلاف اصطلاحات مورد استفاده در اتصال دهنده های هوافضا یا نظامی، می تواند مبهم باشد و اغلب باعث سردرگمی می شود. برای مثال اغلب استفاده کننده ها از پیچ ها به دلیل شباهت ظاهری و حتی کاربردهای مشابه آنها، نمی دانند تفاوت پیچ های خودکار با پیچ های سر مته ای چیست ؟

در ادامه به بررسی تفاوت های این دو نوع پیچ خواهیم پرداخت.

پیچ های خودکار دارای نوک تیز و رزوه های (شیارهای مارپیچ) با فاصله زیاد هستند تا در حالت چرخانده شدن سریع تر در مواد مختلف فرو روند.

پیچ های خودکار قابلیت نفوذ در موادی مانند آخر، چوب، پلاستیک، فلزات غیر سخت و … را دارند ولی امکان نفوذ در فلزاتی مانند فولاد، آهن و … را ندارند و برای استفاده در این مواد باید سوراخی که پیچ در آن قرار می گیرد از قبل تعبیه شده باشد. مهندسین برای رفع این مشکل و افزودن قابلیت های بیشتر به پیچ های خودکار، پیچ های سرمته ای را اختراع و مورد استفاده صنایع قرار دادند.

پیچ خودکار , پیچ سر مته ای

پیچ  سرمته ای

پیچ های سرمته ای در واقع نوعی از پیچ های خودکار هستند، با این تفاوت که به جای نوک تیز، دارای نوک مته ای هستند. سر مته ای در پیچ عملکرد متفاوتی از پیچ خودکار به آن می دهد. و موجب تسریع زمان نصب و کاهش هزینه های مته کاری می شود.

سرِ مته ای پیچ در هنگام نفوذ به مواد مختلف دقیقاً مانند یک مته عمل می کند و همزمان با چرخاندن پیچ، سوراخ مناسب آن به همراه شیارهای مورد نیاز پیچ در متصل شونده ایجاد می شود. به این ترتیب پیچ خودکاری که امکان نفوذ در فلزات را نداشت اکنون با مته ی سر خود، به راحتی فلزات سخت را می شکافد و در آنها نفوذ می کند. همچنین مته ی سر پیچ باعث می شود هدایت پیچ در ماده مورد نظر به صورت دقیق تری انجام شود و احتمال آسیب دیدن قطعه ای که پیچ در آن قرار می گیرد، کاهش یابد.

پیچ سرمته ای
پیچ سرمته ای

طبق آنچه که گفته شد، از پیچ سرمته ای می توان برای ایجاد سوراخ در مواد سخت مانند فلزات، که پیچ های خودکار با نوک تیز قادر به نفوذ در آنها نیستند استفاده کرد. به این ترتیب نیاز به مته و دریل کاری نخواهد بود و در نتیجه صرفه جویی زیادی در هزینه و زمان اجرای پروژه ها خواهد شد.

سرِ مته ای در پیچ های سرمته ای با شماره های 1 تا 5 شماره گذاری شده اند، این اعداد نشان دهنده مقدار فولادی است که در سر مته این نوع پیچ وجود دارد. افزایش این عدد نشان دهنده افزایش فولاد استفاده شده در سر مته ای است. از این اعداد می شود در انتخاب پیچ سرمته ای متناسب با سختی ماده مورد نظر استفاده نمود.

تفاوت پیچ خودکار و پیچ سرمته ای