شهرک های صنعتی به دلیل ایجاد فرصت های شغلی، اهداف اقتصادی و جذب سرمایه از مهم ترین مناطق اقتصادی هر کشوری محسوب می شود در توسعه و رشد اقتصادی تأثیر بسیاری دارد. از این بسیاری از کشورهای جهان که به توسعه خود توجه دارند با سرمایه گذاری های کلان سعی در توسعه و ایجاد شهرک های صنعتی خود با اهداف پیش گفته و جذب سرمایه های خارجی را دارند.

در ادامه پنج شهرک صنعتی بزرگ دنیا را به شما معرفی می کنیم

منطقه صنعتی کیزاد (Kizad) یا خلیفه

منطقه صنعتی کیزاد یا خلیفه که تقریباً بین ابوظبی و دبی قرار دارد بخشی از برنامه دولت ابوظبی برای راه اندازی یک منطقه صنعتی و بنادر مختلف با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری می باشد که تا تا سال 2030 میلادی به بهره برداری کامل می رسد.این منطقه اولین منطقه آزاد صنعتی دولت امارات می باشد که با سرمایه گذاری 100 درصد خارجی آغاز به کار خواهد نمود.

موقعیت استراتژیک کیزاد با وسعت 418 کیلومتر مربع که از شرق به غرب کشیده شده و همچنین وجود زیرساخت های انتقالی مختلف از جمله دریا، جاده، راه آهن موجب پیوند هر چه بیشتر این منطقه به جهان شده به طوری سرمایه گذاران در کیزاد امکان دسترسی کارآمد به بیش از 5/4 میلیارد مشتری را در چهار منطقه زمانی مختلف دارند.

هدف اصلی ایجاد منطقه صنعتی کیزاد جذب سرمایه های خارجی و ایجاد فرصت های شغلی برای مردم عنوان شده است.

  • منطقه صنعتی کیزاد (Kizad) ی

منطقه صنعتی حیاتی آلبرت لند (Albertland’s)

این منطقه که به عنوان شاهرگ توسعه دهنده یا منطقه حیاتی نیز شناخته می شود وسعتی به مساحت 533 کیلومتر مربع دارد که مشتمل از چند منطقه مختلف بین شهرهای لامونت (Lamont)، استراتکونا (Strathcona) و استاجن (Sturgeon) می باشد و 49 کیلومتر مربع آن در شمال شرقی ادمونتون (Edmonton) واقع شده است که با یک برنامه ریزی توسعه کاربری مشترک زمین توسط این مناطق ایجاد شده است.

هدف این شهرک صنعتی نیز جذب سرمایه گذاری و صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز در منطقه می باشد.

منطقه صنعتی حیاتی آلبرت لند(Albertland’s)

شهر صنعتی ملک عبدالله (KAEC)

KAEC یک پروژه بزرگ است که توسط عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه وقت عربستان سعودی آغاز شده است. مساحت منطقه صنعتی ملک عبدالله 173 کیلومتر مربع است که در امتداد ساحل دریای سرخ و در 100 کیلومتری شمال جده واقع شده است.

این شهر صنعتی بزرگ به شش بخش اصلی تقسیم می شود :

  1. دره صنعتی با مساحت 63 کیلومتر مربع
  2. بندر ملک عبدالله با مساحت 13.8 کیلومتر مربع
  3. مناطق مسکونی شامل 260 هزار واحد آپارتمان و 56 هزار واحد ویلایی
  4. استراحتگاه دریایی، طراحی شده برای ارائه خدمات و امکانات رفاهی جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی
  5. منطقه آموزشی، با هدف توسعه دانش و فن آوری و رقابت علمی در سطح جهانی
  6. منطقه تجاری مرکزی، با مساحت 3.8 کیلومتر مربع شامل هتل ها و فضاهای تجاری و اداری

شهرک صنعتی نیسکو(Nisku)

شهرک صنعتی نیسکو در سال 1972 میلادی تأسیس شده است. این مرکز به عنوان یک مرکز مهم خدمات برای منطقه ادمونتون نمایان شده و بزرگترین منطقه صنعتی در غرب کانادا می باشد.

مساحت این شهرک 2044 هکتار می باشد که شامل 400 واحد مسکونی بوده و توانایی به کارگیری 6 هزار کارگر را دارد.

شهرک صنعتی نیسکو(Nisku)

شهرک صنعتی تاهو رنو (Tahoe Reno)

مرکز صنعتی تاهو رنو بزرگترین شهرک صنعتی ایالات متحده آمریکا است. این شهرک در مک کاران (McCarran)، ایالت استوری (Storey) نوادا واقع شده است که بیش از نیمی از زمین های ایالت استوری را اشغال کرده است و محل تجارت بیش از 160 شرکت بزرگ می باشد.