تعطیلی ۱۷۵ کارخانه تولید پیچ و مهره طی ۱۵ سال گذشته/ بدون کارشناسی از ثبت سفارش جلوگیری کردند

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان گفت: در حال حاضر در کشور فقط ۵۰ درصد از کالای پیچ و مهره تولید داخلی می‌شود و ۵۰ درصد دیگر را از طریق واردات تأمین کرده که این واردات به‌سختی انجام می‌شود. نورالدین مهری در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت تولید و موانع و مشکلات پیچ و مهره در بازار گفت: تولید کشور در همه صنف‌ها دچار مشکل شده است عمده مشکلات تولید پیچ و مهره در بحث محصول است زیرا محصولی چون مفتول به‌اندازه کافی به تولیدات عرضه نمی‌شود بنابراین دچار مشکل شده‌ایم.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان گفت: اگر به میزان کافی مفتول به تولیدکنندگان عرضه شود از مشکلات تولید کاسته می‌شود و چون دولت نظارتی نمی‌کند تولیدکنندگان مفتول، قبل از تبدیل مفتول، مواد خود را به‌صورت شمش تولید کرده و صادرات می‌کنند.

مهری بیان کرد: در بخش‌های آلیاژی نیز کسری مواد وجود دارد و نظارت کافی نیز از طرف دولت صورت نمی‌گیرد.

وی درباره وضعیت صادرات پیچ و مهره گفت: بازار نیاز مبرم به پیچ و مهره دارد بنابراین صادرات صورت نمی‌گیرد حتی کمبود در بازار وجود دارد و این کمبود باعث گرانی در قیمت‌ها شده است.

مهری در خصوص میزان واردات پیچ و مهره گفت: در حال حاضر واردات پیچ و مهره صورت می‌گیرد ولی وزارت صمت بدون اینکه اطلاعاتی از کف بازار بگیرد ثبت سفارش قسمت‌های عمده پیچ‌مهره را محدود کرده و همین مسئله نیز باعث گرانی شده است.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان درباره علت عرضه محصولات خارجی در بازار پیچ و مهره گفت: هیچ کشوری در دنیا تمام پیچ و مهره موردنیاز خود را تولید نمی‌کند زیرا برخی از کالاها مقرون‌به‌صرفه نیستند که در داخل کشور تولید شوند بنابراین تمامی کشورها ۱۰ الی ۱۵ درصد از کالاهای خود را وارد می‌کند.

مهری اذعان کرد: در حال حاضر در کشور فقط ۵۰ درصد از کالای پیچ و مهره تولید داخلی می‌شود و ۵۰ درصد دیگر را از طریق واردات تأمین کرده که این واردات به‌سختی انجام می‌شود.

وی افزود: بدون کارشناسی از ثبت سفارش جلوگیری کردند و حتی پیگیری نمی‌کنند که کدام پیچ و مهره‌ها تولید می‌شود. و کدام پیچ و مهره نیاز به واردات دارد و تولید نمی‌شود.

مهری اظهار کرد: اگر به میزان کافی محصول در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند ۸۰ درصد نیاز داخلی کشور را برطرف می‌کند ولی در حال حاضر به علت نبود مفتول و عدم نظارت دولت تولید افزایش پیدا نکرده است.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره فروشان گفت: بعضی از تولیدکنندگان به‌جای اینکه مفتول را برای پیچ و مهره به‌کار ببرند اختصاص به تولید قطعات دیگری داده و چون نظارتی وجود ندارد برخی از تولیدکنندگان سوءاستفاده می‌کنند.

مهری بیان کرد: از فولاد آلیاژی ایران در یزد گله‌مندیم زیرا باید ۴۵ هزار تن مفتول آلیاژی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند ولی این امر انجام نمی‌شود و شاید فقط ۳۰ درصد مفتول آلیاژی در اختیار تولیدکننده قرار داده می‌شود.

وی در خصوص علت کمبود عرضه محصول آلیاژی گفت: برخی این مفتول آلیاژی را به‌صورت شمش، خام فروشی و صادرات می‌کنند و به‌این‌علت دچار کمبود شده‌ایم درصورتی‌که ۴۵ هزار تن مقداری نیست که نتوانند به تولیدکننده داخلی پیچ و مهره عرضه کنند.

مهری اظهار کرد: بنابراین مفتول اولیه را می‌توانند به تولیدکننده بدهند ولی این امر صورت نمی‌گیرد و دولت هم نظارتی نمی‌کند درصورتی‌که پیچ و مهره در اکثر صنایع کالاها و عمده اتصالات به‌کاربرده می‌شود.

منبع : خبربان