پیچ ها در طبیعت

در طبیعت بیش از یک میلیون چیز به شکل پیچ وجود دارد.بسیاری از گیاهان، میوه­ ها، قسمت هایی از حیوانات و حشرات و … از پیچ­ ها در وجود خود بهره برده ­اند. در واقع میلیون­ ها سال است که در هستی و طبیعت این کره خاکی پیچ­ ها و گاهی مهره­ ها وجود داشته ­اند و انسان نیز مانند بسیاری از اختراعات خود، از طبیعت الهام گرفته و پیچ را وارد زندگی خود کرده است. در واقع طبیعت اولین مخترع پیچ بوده است. در ادامه به چند مورد از استفاده پیچ در طبیعت اشاره می ­شود.

نهنگ نارول (Narwhal)

نهنگ نارول از جمله نهنگ های متوسط الجثه می باشد. وزن این نوع از نهنگ ­ها از 800 تا 1600 کیوگرم می­ باشد و طول عمر آن­ها معمولاً بین 11 تا 13 سال است اما گاهی نارول­ های 50 ساله نیز در بعضی آب­ ها مشاهده شده ­اند. نارول­ ها در تمام مدت سال در آب­ های قطب شمال در اطراف گرینلند، کانادا و روسیه زندگی می ­کند و یکی از دو گونه زنده نهنگ از خانواده Monodontidae هستند. مانند نهنگ­ های بلوگا، نرهای نارول­ نیز با یک شاخ مارپیچ بلند و مستقیم در جلوی سر خود شناخته می شوند. طول شاخ بلند و پیچی یک نارول بالغ می­ تواند از 4 تا 6 متر باشد.

نهنگ پیچ دار
نهنگ پیچ دار

درخت پیچ هندی(Helicteres isora)

درخت Helicteres isora که گاهی آن را درخت پیچ هند نیز می ­نامند، درختی کوچک است که در جنوب آسیا و شمال اقیانوسیه یافت می­ شود. در قرن 19 میلادی از الیاف پوست این درخت برای تهیه طناب و گونی استفاده می­ شده اما اکنون از ریشه آن در درمان­ های خانگی و طب سنتی آسیاسی از جمله درمان اختلالات گوارشی، دیابت، سرطان و عفونت­ ها استفاده می ­شود.

میوه پیچ هندی دارای شیارهای پیچی می­ باشد که باز کردن این پیچ، دانه­ های کوچک سیاه رنگی که بذره ای نهفته در دل آن است پدیدار می ­شود.

گیاهان بسیاری وجود دارند که قسمت­ های مختلف آن­ ها به شکل پیچ است. برخی از انواع کاکتوس­ ها(تصویر زیر) وجود دارند که بدنه اصلی آن­ ها کاملاً به شکل پیچ می­ باشد. یکی از دلایل ممکن شکل پیچ این گیاهان می ­تواند جهت هدایت آب حاصل از بارندگی به سمت ریشه گیاه باشد تا با این روش از مقدار بیشتری آب بهره­ مند شوند. این روش جذب آب به سمت خود اثر بسیار زیادی در حیات گیاه در نواحی خشک و بیابانی دارد. همچنین رشد مارپیچی به جای رشد عمودی به گیاه استحکام بیشتری می­ بخشد در نتیجه گیاه مارپیچی در مقابل بادهای شدید و طوفان­ ها مقاومت بیشتری خواهد داشت. وجود شیار­های پیچی در این نوع از کاکتوس می­ تواند مکان مناسبی برای زندگی حشرات مختلف به دور از تابش شدید آفتاب و محافظت در برابر بادهای شدید باشد.

در بسیاری از حیوانات مختلف وجود شاخ­ های پیچی مشاهده می­ شود که علت وجود شیارهای مارپیچی در این حیوانات نیز بیشتر به دلیل وارد کردن ضربات کاری تر از طریق شاخ و تأثیر مخرب تر آن در نزاع­ های بین حیوانات یا محافظت در برابر سایر حیوانات می ­باشد. پیچ بود این شاخ ­ها به حیوان امکان می­ دهد تا بتواند با کمی چرخش، شاخ خود را در مواد سخت راحت تر فرو برده و یا از آن خارج کند.